Start / Personalsäkerhet / Bakgrundskontroller

Bakgrundskontroller

Bakgrundskontroll för HR och rekrytering – trygghet i varje anställning.

Fatta välinformerade beslut med hjälp av noggranna bakgrundskontroller. Stärk personalsäkerheten och minska risken för felrekryteringar genom att granska kandidaters historik, affärsrelationer och eventuella oegentligheter innan anställning.

Verifiera uppgifter med bakgrundskontroller vid anställning

Det är inte ovanligt att det som först ser ut som en bra rekrytering, ett bra förvärv eller en klok affärsrelation med till exempel en underleverantör, visar sig vara ett misstag. Det kan finnas bakgrundsinformation och oegentligheter som kommer att drabba dig och/eller ditt företag negativt i förlängningen.

Kompletta och säkra bakgrundskontroller

Vi har erfarenheten att ta fram information över hela världen. Vi har även som första företag inom säkerhetsbranschen tillstånd av IMY, Integritetsskyddsmyndigheten, att i bakgrundskontroller få behandla personuppgifter om lagöverträdelser. På det viset är våra bakgrundskontroller helt kompletta.

Komplettera din bakgrundskontroll med omvärldsbevakning

I samband med förvärv kan det vara nödvändigt att övervaka företagets digitala exponering för att snabbt identifiera hat, hot och spridning av känslig information. Håll dig informerad om eventuella säkerhetsrisker och avvikelser genom digital övervakning utifrån ditt varumärke och tilltänkta förvärv.

2Secure bakrundskontroller vid rekrytering

Bakgrundskontroll rekrytering

Vi utför bakgrundskontroller på olika nivåer beroende på vilken position som ska tillsättas.

  • Ledningsgrupper
  • VD/styrelse
  • Bolagsstyrelser
  • Personal
  • Säkerhetsklassade tjänster vid säkerhetsprövning
2Secure säkerhetskonsulter

Bakgrundskontroll förvärv

I en Due Diligence, och vid Mergers and Acquisitions, är det självklart att kolla det ekonomiska; lönsamhet, värdering, etc, men ofta glömmer man att göra en bakgrundskontroll av personerna.

Vi kollar:

  • Brottslighet
  • Media/rykte
  • Bolag/ägare i flera led
  • Historiska affärer/transaktioner
2Secure affärsrelationer

Bakgrundskontroll affärsrelationer

I början av en ny affärsrelation kan det vara bra att göra en bakgrundskontroll på bolaget och personerna bakom.

Vi hjälper dig att kolla:​

  • Ägare/ägarstruktur
  • Externa konsulter
  • Nyckelpersoner
  • Outsourcing
  • Leverantörer

Samarbetspartners för tryggare arbetsplatser

Som kund hos oss kan vi nu i samarbete med Sistec och Ljung & Sjöberg erbjuda ID-validering och drogtester

Bakgrundskontroller, ID-validering och drogtester – går att beställa i  2Secures beställningsportal. Du behöver alltså inte vända dig till tre olika leverantörer – vi jobbar tätt tillsammans, och har samlat allt under ett och samma tak. Enkelt, tryggt och utan extra krångel.

Har du frågor eller behöver du hjälp med personalsäkerheten?
kontakta oss så hjälper vi dig.

Bakgrundskontroll med Id-validering

Står du inför utmaningar med att säkerställa att endast behöriga kandidater får anställning?

2Secure och Sistec i samarbete för säkrare rekrytering
Samarbetet innebär att 2Secures kunder för bakgrundskontroller även kan inkludera en identitetsvalidering hos Sistec för den individ som ska kontrolleras.

Det innebär en säkerställd koppling mellan den individ som anställs och den bakgrundskontroll som genomförs. Genom att säkerställa ID-handlingarnas äkthet och att de inte är manipulerade, säkerställs även att bakgrundskontrollen görs på rätt individ.

Upptäck missbruk i ett tidigt skede med säkra drogtester

Hur kan arbetsgivare effektivt implementera och hantera drogtester på arbetsplatser för att främja en säker och hälsosam arbetsmiljö?

2Secure samarbetar med Ljung och Sjöberg för säkra drogtester
Missbruk på arbetsplatsen är svårt att upptäcka, i många fall kan det gå flera år. Arbetsplatsen är oftast den sista hållplatsen som rämnar för medarbetaren och där fasaden mot omgivningen hålls intakt in i det sista. Det är även en livlina till fortsatt missbruk rent ekonomiskt.

Ta kontakt med oss på 2Secure när du är i behov av drogtester på arbetsplatsen.

Varför välja 2Secure för bakgrundskontroller?

Vi är 25 specialiserade konsulter inom juridik, ekonomi och HR med fokus på bakgrundskontroller. Med global erfarenhet hjälper vi både privata och offentliga aktörer att fatta välgrundade beslut.

IMY har gett oss tillstånd att behandla personuppgifter om lagöverträdelser, vilket stärker vår position som branschledande inom säkerhet.

  • Få hela bilden av din kandidat i lätthanterlig webbaserad plattform.
  • Vi jobbar enbart med egna heltidsanställda konsulter.
  • Medlem i BKF, Bakgrundskontrollföretagen.
    • Tryggheten med ett svenskt bolag.
    • Vid en rekrytering är vi transparenta med kandidaterna och vi sköter interaktionen med kandidaten direkt.
    • Få helhetsperspektivet och en tjänst för dina behov.
      • Personligt möte för att gå igenom rapporterna om det önskas.
      • Komplettera med omvärldsbevakning för att kartlägga digital exponering.

         

        • Följer strikt dataskyddsförordningen (GDPR) som gäller inom hela EU.

         

        • Vi arbetar med bakgrundskontroller över hela världen.

         

        • Bred leveranskapacitet, och support, från samtliga säkerhetsområden inom 2Secure.

         

        • Få tillgång till en bred och helt unik tjänst med samlad erfarenhet och kompetens avseende personalsäkerhet och bakgrundskontroller.

         

        • Möjlighet att diskutera bakgrundskontrollsrapporten med vår personal.

         

        • Dedikerad kundansvarig.

        Nytt inom personalsäkerhet

        Hur vi arbetar med bakgrundskontroller

        När vi jobbar med rekrytering är vi transparenta med kandidaterna och vi sköter interaktionen med kandidaten direkt, vilket ger trygghet för alla parter.

        I en bakgrundskontroll får du bland annat:

        • Personalia
        • Ekonomi
        • Bolagsengagemang
        • Rättsärenden
        • CV
        • Exponering i media och på internet

        Bakgrundskontroll vid förvärv och affärsrelationer

        Rapporten ger ett tydligt beslutsunderlag för att du ska kunna ta ett väl grundat beslut inför en eventuell anställning, förvärv eller samarbete.

        Vi hämtar information i Sverige och i ett femtiotal andra länder. Du får både en analys samt rekommendationer kring fortsatt process. All information hanteras säkert i vår portal.

        Frågor och svar om bakgrundskontroller

        Här listar vi våra vanligaste frågor gällande bakgrundskontroller och hur vi arbetar på 2Secure.

        Vad är en bakgrundskontroll?

        En bakgrundskontroll är en process för att verifiera information om en person genom att undersöka olika källor. Syftet med en bakgrundskontroll kan variera beroende på sammanhanget, men det vanligaste är att det görs som en del av en anställningsprocess för att säkerställa att en potentiell anställd har korrekt och sanningsenlig information om sin utbildning, arbetslivserfarenhet, brottsregister, kreditvärdighet och andra relevanta faktorer.

        Med en bakgrundskontroll kan också information om en person eller organisation verifieras som man överväger att göra affärer med. Detta kan omfatta potentiella kunder, leverantörer, samarbetspartners eller andra affärsrelationer.

        Syftet med en bakgrundskontroll i detta sammanhang är att minska risken för bedrägeri eller andra oönskade resultat genom att verifiera information om den potentiella affärspartnern. En bakgrundskontroll kan innefatta att kontrollera personens eller organisationens identitet, registreringsstatus, historik av betalningar, kreditvärdighet och andra relevanta faktorer.

        Bakgrundskontroller för affärsrelationer kan utföras genom att undersöka olika databaser, som till exempel företagsregister eller kreditupplysningsregister. Kontroller kan också göras genom att använda professionella byråer som specialiserar sig på att utföra bakgrundskontroller.

        Genom att utföra en bakgrundskontroll på en potentiell affärspartner kan man få en bättre uppfattning om riskerna och möjligheterna med att inleda en affärsrelation med dem. Informationen kan också användas för att förhandla om villkor och avtal samt för att fatta beslut om hur man ska fortsätta med relationen.

        Vad brukar ingå i en bakgrundskontroll?

        Innehållet i en bakgrundskontroll varierar men kan inkludera:

        • Personalia (id-kontroll, folkbokföringshistorik, familjebild)
        • Ekonomi (inkomster, betalningsanmärkningar, skulder)
        • Rättsligt (meddelande domar och pågående eventuella ärenden)
        • CV verifiering (tidigare arbetslivserfarenhet och utbildning)
        • Media och internet (digital närvaro och eventuell exponering på nätet)

        Hur levereras resultatet av en bakgrundskontroll?

        Resultatet av en bakgrundskontroll presenteras i en tydlig och strukturerad rapport som levereras i vår webbaserade beställningsportal som innehåller:

        • Sammanställda fakta
        • Analys
        • Rekommendation

        Rapporten är konfidentiell och kan kompletteras med både muntlig och skriftlig rådgivning från 2Secure.

        Kan man göra bakgrundskontroller på befintlig personal?

        Ja, bakgrundskontroller kan genomföras vid internrekrytering, som löpande kontroller på befintlig personal eller för roller med särskild säkerhetsnivå. Det är dock viktigt att:

        • Det finns ett tydligt syfte.
        • Följa arbetsrättsliga regler.
        • Informera om bakgrundskontrollen.

        Är det lagligt att göra bakgrundskontroller i Sverige?

        Ja, det är lagligt att genomföra bakgrundskontroller i Sverige, förutsatt att det sker enligt gällande lagar och regelverk – främst GDPR och arbetsrättsliga principer. Det krävs alltid ett tydligt syfte, rättslig grund och information om faktainhämtning till den som kontrolleras.

        Bakgrundskontrollsföretag som genomför bakgrundskontroller på uppdrag av arbetsgivare och andra, behöver tillstånd från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) när de behandlar personuppgifter om lagöverträdelser (IMY-2025-5238, Tillsyns- och vägledningsprioriteringar).

        Kan man bakgrundskontrollera ett företag?

        Ja, bakgrundskontroller kan också utföras vid förvärv av ett företag eller vid investeringar i ett företag. Detta är vanligtvis en viktig del av en due diligence-process som syftar till att säkerställa att företaget eller investeringen är legitim och att det inte finns några dolda risker eller problem som kan påverka värdet eller lönsamheten.

        I detta sammanhang kan en bakgrundskontroll innefatta att granska företagets ekonomiska rapporter, avtal med kunder och leverantörer, skatteinformation, patentskydd, varumärken och annan immateriell egendom, samt kontrollera om företaget är föremål för några rättsliga tvister eller undersökningar. Informationen som samlas in kan sedan användas för att bedöma risken och potentialen för en affär och fatta beslut om hur man ska fortsätta.

        Vad kostar en bakgrundskontroll?

        Kostnaden för en bakgrundskontroll kan variera beroende på flera faktorer, inklusive vilken typ av kontroll som utförs och omfattningen av undersökningen. Kostnaden styrs av vilken nivå på bakgrundskontroll som ska användas och i vilken volym.

        Det är viktigt att notera att kostnaden för en bakgrundskontroll kan vara en liten investering jämfört med konsekvenserna av att göra affärer med eller anställa en person som senare visar sig vara oseriös eller olämplig. Det är också viktigt att välja ett pålitligt och erfaret företag som kan utföra en grundlig och korrekt bakgrundskontroll för att få ut det mesta av investeringen.

        2Secure debiterar efter utfört slutfört uppdrag. Det finns inga abonnemangsavgifter eller uppstartskostnader. Vi erbjuder en snabb implementering till vår beställningsportal.

        Kontakta oss för att få prisförslag på de bakgrundskontroller som passar er verksamhet bäst.

        Är ni personuppgiftsansvariga och vad innebär det?

        Ja, vi är personuppgiftsansvariga.

        Personuppgiftsansvariga spelar en viktig roll vid genomförandet av en bakgrundskontroll. Personuppgiftsansvarig är en person eller organisation som är ansvarig för att behandla personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt.

        Vid en bakgrundskontroll måste personuppgiftsansvariga säkerställa att de personuppgifter som samlas in behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Det innebär bland annat att de personuppgiftsansvariga måste se till att:

        1. Informera den som ska kontrolleras om syftet med kontrollen och vilken information som kommer att samlas in.
        2. Säkerställa att det finns ett lagligt stöd för att samla in och behandla personuppgifterna.
        3. Se till att personuppgifterna som samlas in är korrekta och uppdaterade.
        4. Skydda personuppgifterna från obehörig åtkomst och missbruk genom lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder.
        5. Se till att personuppgifterna inte används för andra syften än de som anges vid insamlingen.
        6. Radera personuppgifterna när de inte längre behövs.

        Personuppgiftsansvariga kan också behöva hantera eventuella klagomål eller frågor som kan uppstå i samband med bakgrundskontrollen.

        Det är viktigt att notera att olika länder kan ha olika regler och lagar som styr personuppgiftsansvariga vid genomförandet av en bakgrundskontroll. Det är därför viktigt att följa tillämpliga lagar och regler i det land där bakgrundskontrollen ska genomföras.

        Utför ni bakgrundskontroller i andra länder?

        Ja, vi utför dagligen bakgrundskontroller över hela världen.

        Bakgrundskontroller utomlands fungerar på liknande sätt som i Sverige, men det kan finnas skillnader i lagstiftningen, tillgängligheten av information och de processer som används för att samla in och verifiera data.

        Det varierar därmed vilken information som går att inhämta beroende på i vilket land bakgrundskontrollen ska genomföras.

        Kontakta oss för att få prisförslag på de bakgrundskontroller som passar er verksamhet bäst.

        Vad är en säkerhetsprövning och utför ni sådana?

        Ja, vi utför säkerhetsprövningar.

        En säkerhetsprövning är en process som används för att bedöma en persons lämplighet för arbete eller åtkomst till (säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller verksamheter). Syftet med en säkerhetsprövning är att säkerställa att personen inte utgör en säkerhetsrisk (och kan anförtros att hantera säkerhetskänsliga uppgifter eller delta i säkerhetskänslig verksamhet) En säkerhetsprövning kan omfatta olika nivåer av granskning beroende på graden av skydd som krävs för det specifika arbetet eller åtkomsten. Vanliga säkerhetsprövningar inkluderar:

        Intervjuer – Intervjuer med tidigare arbetsgivare, utbildare, kollegor och referenser för att utvärdera en persons beteende och förmåga att hantera (säkerhetsklassificerad) information.

        Säkerhets(prövnings-) intervjuer – Intervjuer av en säkerhetskonsult för att bedöma en persons lojalitet, (pålitlighet) och andra faktorer som kan påverka hans eller hennes lämplighet (Att hantera säkerhetsklassificerade uppgifter eller att delta i säkerhetsklassificerad verksamhet.)

        Bakgrundskontroller – Kontroll av personuppgifter och tidigare aktiviteter för att säkerställa att en person inte har en historia av olämpligt beteende eller brottslig verksamhet som kan utgöra en säkerhetsrisk.

        Hur fungerar en bakgrundskontroll?

        En bakgrundskontroll kan utföras på olika sätt, beroende på syftet och omständigheterna. Här är en allmän beskrivning av hur en bakgrundskontroll kan utföras:

        1. Identifiering: Först och främst behöver personens eller organisationens identitet verifieras. Detta kan göras genom att kontrollera ID-handlingar, adresser, telefonnummer eller andra identifierande uppgifter.
        2. Datainsamling: Nästa steg är att samla in information om personen eller organisationen. Detta kan innefatta att kontrollera utbildnings- och arbetslivshistorik, kreditinformation, brottsregister och andra relevanta faktorer.
        3. Kontroll av källor: Informationen som samlats in måste verifieras genom att kontrollera källorna. Detta kan inkludera att kontakta tidigare arbetsgivare, skolor eller referenser för att bekräfta informationen.
        4. Rapportering: Slutligen sammanställs resultatet av bakgrundskontrollen i en rapport. Rapporten kan ge en bedömning av risken och pålitligheten hos personen eller organisationen och kan användas för att fatta beslut om fortsatta åtgärder.

        Det är viktigt att notera att bakgrundskontroller kan vara begränsade till den information som är tillgänglig och att det kan finnas begränsningar i tillgången till vissa uppgifter beroende på olika faktorer, till exempel dataskyddslagstiftning.

        Läs mer om hur en bakgrundskontroll går till: https://2secure.se/bakgrundskontroller-for-kandidater/

        Hur påverkar bakgrundskontroller individens integritet?

        Integriteten skyddas genom att endast relevant och proportionerlig information samlas in. 2Secure arbetar enligt tydliga etiska riktlinjer och behandlar all information konfidentiellt – i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och med respekt för individens rättigheter.

        2Secure använder intresseavvägning som laglig grund för persondatabehandling. Vi raderar och rensar personuppgifter enligt IMYs riktlinjer.

        Hur lång tid tar en bakgrundskontroll?

        Tiden det tar att utföra en bakgrundskontroll kan variera beroende på flera faktorer, inklusive vilken typ av kontroll som utförs och omfattningen av undersökningen.

        • En grundläggande bakgrundskontroll kan ofta genomföras inom 1-3 arbetsdagar.
        • Mer avancerade kontroller kan ta längre tid, särskilt om internationella register, utländska referenser eller djupanalys ingår.

        För bakgrundskontroller vid förvärv och affärsrelationer kan tiden variera beroende på omfattningen av undersökningen och antalet personer som ska kontrolleras.

        Hur långt bak i tiden ska man bakgrundskontrollera?

        För mer seniora roller och för roller med stor inblick i affärskritisk information eller med stort ekonomiskt ansvar kontrollerar vi bland annat ekonomi och folkbokföringsadress upp till 10 år tillbaka i tiden. Informationen ligger till grund för att kunna göra en omfattande riskanalys i samband med en rekrytering.

        Kan ni behandla uppgifter om lagöverträdelse?

        Ja, vi kan behandla uppgifter om lagöverträdelse. Som första företag inom säkerhetsbranschen har vi beviljats tillstånd av IMY, Integritetsskyddsmyndigheten, att i bakgrundskontroller få behandla personuppgifter om lagöverträdelser. Det i sin tur gör våra bakgrundkontroller helt kompletta och relevanta för både kund och kandidat.

        • Bakgrundskontroller vi utför är säkra och förenliga med GDPR
        • Vi stärker skyddet för den kontrollerade personens rättigheter
        • Bättre beslutsunderlag i din rekryteringsprocess eller affär
        • IMY bekräftar riktigheten i 2Secures processer

        Här kan du läsa mer om vårt beviljade tillstånd.

        Hittar du inte ditt svar här, kontakta oss så hjälper vi dig.

        Oskar Olsson

        Oskar Olsson

        Affärsområdeschef Human Risk Management

        Josefine Källgren

        Josefine Källgren

        Account Manager

        2Secure är medlem i branschföreningen Bakgrundskontrollföretagen

        Behöver du hjälp med bakgrundskontroller?

        Då kanske du också behöver hjälp med 2Secures övriga tjänster inom personalsäkerhet.