Vem betalar för säkerhetsskyddet?

14 augusti, 2025

Som leverantör kan det vara bra att veta vem som ansvarar och betalar för säkerhetsskyddet. Leverantörer som vunnit en upphandling inom vilken skyddsvärden ska exponeras, har sannolikt fått ett säkerhetsskyddsavtal från sin kund (Verksamhetsutövaren) i vilken följande mening står: ”Leverantören ska bära kostnader som uppkommer med anledning av detta Säkerhetsskyddsavtal om inte något annat avtalas.” Men vad innebär det?

Formuleringen om att leverantören ska bära kostnaderna som uppkommer på grund av säkerhets­skydds­avtalet är inte en byråkratisk formalitet – det är en viktig signal om ansvarsfördelning. När det i avtalet står att leverantören ska bära eventuella kostnader som uppkommer till följd av säkerhetsskyddsavtalet, innebär det att det är leverantören – och inte den upphandlande organisationen – som förväntas stå för de utgifter som krävs för att uppfylla avtalets krav. Det är således viktigt att leverantören redan i anbudsfasen sätter sig in i förutsättningarna och tydligt stämmer av med verksamhetsutövaren vilka kostnader som kan bli aktuella.

Det kan exempelvis handla om att leverantören ska bära kostnader för:

  • Säkerhetsprövning av personal – inklusive intervjuer, bakgrundskontroller, registerkontroller och kommande uppföljningar
  • Fortlöpande utbildning i säkerhetsskydd för säkerhetsprövade
  • Tekniska åtgärder, såsom installation av säkerhetssystem, fysisk skyddsutrustning, eller uppgradering av IT-miljöer.
  • Administrativt arbete för att införa rutiner, dokumentation och rapporteringsvägar som krävs enligt avtalet.
  • Eventuella konsultarvoden för att uppnå rätt säkerhetsskyddsnivå.

 

Leverantörens ansvar

Kort sagt: Om kraven på säkerhetsskydd innebär en merkostnad för leverantören, så är det normalt leverantörens ansvar att hantera och bekosta detta – såvida man inte har skrivit något annat i avtalet.

För leverantörer, särskilt små och medelstora företag, kan säkerhetsskyddsåtgärder bli en inte obetydlig utgiftspost. Den som lämnar anbud eller ingår avtal bör därför vara medveten om dessa potentiella kostnader i god tid, så att de kan tas med i anbudet.

För verksamhetsutövaren är formuleringen ett sätt att tydliggöra att man inte tar ansvar för leverantörens anpassningskostnader till uppdraget. Det skapar också en grund för rättvis konkurrens mellan leverantörer, där alla vet att kostnaderna för säkerhetsskydd inte är något som man i efterhand kan föra över på den upphandlande organisationen.

 

Nästa kurstillfälle för vår utbildning – Diplomerad säkerhetsskyddschef 2025:

Passar både dig inom skyddsvärd verksamhet och dig som leverantör till kunder med skyddsvärd verksamhet.

Lund 17-18 september + 24-25 september – middag den 24 september
Göteborg 15-16 oktober + 29-30 oktober – middag den 29 oktober

Priset för fyradagarsutbildningen inklusive kursdokumentation och middag dag 3 är 42 000 kr exkl moms. Anmäler du dig före den 20 augusti får du 10 % rabatt!

Mer information och anmälan

TILL ANMÄLAN

 

Läs mer om säkerhetskydd via https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd.html