2Secure expanderar bakgrundskontroller till Göteborg

16 augusti, 2024

Vi utökar nu vårt erbjudande inom bakgrundskontroller till Göteborg med omnejd. För att få en bättre inblick i vad detta innebär, har vi intervjuat Josefine Källgren, – expert inom personalsäkerhet och bakgrundskontroller. Här delar Josefine med sig av sina insikter och erfarenheter inom området.

Hej Josefine, kan du berätta om din bakgrund och hur du började arbeta med personalsäkerhet?

Jag har jobbat på 2Secure i 2,5 år och har inte bara jobbat med bakgrundskontroller. Innan jobbade jag med vårt erbjudande för visselblåsningssystem på 2Secure och kom ofta in på diskussion med kunder om just bakgrundskontroller. Innan 2Secure har jag jobbat med försäljning mot företag i 8 år och tycker mötet med människor är det roligaste med mitt yrke. Man får lära sig mycket om olika branscher och människor. Att sedan kunna hjälpa företag med en sådan viktig sak som att kunna göra en enkel och säker rekrytering är väldigt roligt.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna med att genomföra bakgrundskontroller idag?

– Som företag skulle jag säga att det är den interna processen innan man väljer en leverantör för bakgrundskontroller. Viktigt att man som företag är noga med de interna rutinerna och en tydlig policy. Då blir valet av en leverantör mycket enklare och tydligare.

Hur ser processen för en bakgrundskontroll ut, från start till slut?

Processen börjar med att vi får ett uppdrag från ett företag som till exempel vill anställa någon. Vi bollar olika alternativ för bakgrundskontroller med kunden efter företagets behov och vad det är för typ av tjänst. Vi anpassar alla kontroller efter företagets behov och önskemål, något som är viktigt för oss. Vi informerar alla kandidater om att vi inhämtar information om dem och med deras medgivande får vi tillgång till information som används i mer omfattande granskningar. Detta inkluderar till exempel verifiering av utbildning, arbetslivserfarenhet, ekonomisk bakgrund och ibland även rättsliga kontroller. Vi sammanställer sedan en rapport som vi presenterar för vår kund, så att de kan fatta ett informerat beslut.

Hur anpassas tjänsterna för olika branscher och företag?

Varje bransch har sina specifika behov och risker. Vi anpassar våra bakgrundskontroller beroende på vilken typ av företag vi arbetar med. Till exempel, inom finanssektorn är det extra viktigt med ekonomisk bakgrund och att verifiera finansiella uppgifter, medan en teknisk roll kan kräva mer fokus på att verifiera tekniska färdigheter och utbildningar. Vi arbetar nära våra kunder för att skräddarsy våra tjänster. Nu kan vi till exempel även erbjuda drogtester och Id-validering med våra samarbetspartners. – Drogtester via Ljung & Sjöberg och ID-validering via Sistec. Vi på 2Secure strävar hela tiden mot att vara en helhetsleverantör på risk,- och säkerhetsområdet.

Vilka fördelar ser du med att 2Secure nu utökar till Göteborg med omnejd?

Göteborg som är min hemmaplan är en växande och spännande region med många framstående företag inom olika branscher. När vi utökar våra tjänster och närvaro till området kan vi hjälpa fler företag att säkerställa att de anställer pålitlig och kvalificerad personal. Fördelen är att vi nu kan erbjuda lokalanpassade lösningar och snabbare service, nu är vi äntligen närmare våra befintliga kunder på västkusten!

 

Läs mer om hur du stärker din personalsäkerhet med bakgrundskontroller

https://2secure.se/data/media/2024/08/2Secure-Checklista-till-dig-som-bestaller-bakgrundskontroller.pdf

Vill du veta mer om hur du väljer och kravställer tjänst för bakgrundskontroller? Ladda ned vår checklista

 

HÄMTA CHECKLISTA

Läs mer om personalsäkerhet och bakgrundskontroller :

https://2secure.se/personalsakerhet/bakgrundskontroller/