En bra leverantörskontroll inriktar sig på företrädarna av bolaget

28 mars, 2023

Idag finns ett brett utbud av bra och mindre bra digitala tjänster för att minimera risker med leverantörer i olika led. Tjänsterna är framför allt inriktade på nyckeltal, att känna av om det saknas F-skattsedel och/eller om det finns betalningsanmärkningar, men de saknar ofta information om vilka som egentligen står bakom och driver företaget. Med hjälp av leverantörskontroller som fördjupar sig i företrädarnas och nyckelpersonernas bakgrund kan man identifiera risker och eventuella oegentligheter, som sedan kan ligga till grund för beslutet om vilken leverantör man ska samarbeta med.

Företag kan under en tid upplevas som hållbara och utan anmärkningar. Men, nyckeltal och F-skattsedel duger inte fullt ut för att titta på risker i ett förebyggande syfte. Dock, i ett uppföljande stöd när leverantören redan finns i en verksamhet kan det fungera bättre. Då kan systemen flagga för förändring över tid då det dyker upp betalningsanmärkningar och när F-skattsedel saknas. Risken är dock att skadan redan är skedd.

Vid upphandling och val av ny leverantör vill man ha en fördjupad bild av vilka man ska samarbeta med. En bakgrundskontroll i förebyggande syfte bör innehålla information om företrädarens bakgrund och då framför allt ekonomi, rättsliga förehavanden och nuvarande och tidigare bolagsengagemang.

Genom att titta på hur andra bolag sköts får man en inblick i hur framtida och nuvarande bolag med största sannolikhet kommer att skötas. Rättsliga förehavanden, både kopplade till bolagen och företrädaren, är avgörande för att säkerställa att individen har för avsikt att hålla sig på rätt sida om lagen. Ekonomin skvallrar om hur tidigare bolag hanterats men även hur företrädaren hanterar sin privata ekonomi, vilket inte sällan kommer avspegla sig i företagens ekonomi.

Tillsammans med ovan information inhämtad direkt från myndighetskällor kan man också få en bild av hur företaget och företrädarna exponerar sig själva och exponeras av andra i media och på internet. För att skydda varumärke, verksamhet och personal är det bra att ta hänsyn till vad som framkommer i media och på internet.

Den samlade informationsbilden; företrädare, historia, mediabild, tillsammans med en analys är en bra grund för ett beslut om samarbete. Då har man gjort vad man kunnat för att minimera risker med leverantörer.

Har du frågor eller behöver hjälp med en leverantörskontroll?
Kontakta Niclas Hedefalk