Trygghet och säkerhet i Sveriges nöjesparker med Fredrik Gemzell

2 december, 2024

På nöjesparker utgör Ledning och styrning av säkerhetsarbetet en fundamental komponent för att upprätthålla en säker och trygg miljö för både gäster och medarbetare. För att åstadkomma detta är det av stor vikt att en strukturerad och genomgripande strategi och metod finns på plats.

Gröna Lund är en plats som nästan alla i Sverige känner till. Halloween-säsongen är precis avslutad och vi har fått möjligheten att prata med säkerhetschefen Fredrik Gemzell för att få en inblick i arbetet under denna unika period.

Förutom att diskutera de särskilda säkerhetsutmaningarna och åtgärderna kring Halloween, ger Fredrik oss svar på andra säkerhetsrelaterade frågor bland annat om besöksstrategin efter pandemin, åtgärder efter Jetline-olyckan samt hur parkerna använder AI.

Först och främst, kan du berätta lite om dig själv och din roll som du har på Gröna Lund?

Jag är säkerhetschef för både Gröna Lund och Furuviksparken, där jag delar min tid mellan bolagen då vi är del av Park and Resorts, där vi även arbetar med Kolmården och Skara Sommarland. I korthet innebär det att jag är ansvarig för att alla våra besökare ska vara säkra och trygga och att även våra medarbetare ska ha en trygg och säker dag på jobbet.

Vi är tre personer som arbetar heltid med säkerhet på en strategisk- och operativ nivå. Förutom mig har vi två operativa chefer. En ansvarar för ordning och trygghet samt säkerhetsteknik och driver trygghetscentralen. Den andra operativa chefen ansvarar för våra säkerhetsvärdar som arbetar med säkerhetskontroller samt ansvarar även för driva evenemangssäkerhetsområdet då Gröna Lund är en stor konsertarena.

Totalt på Gröna Lund säkerhetsavdelning är vi mellan 100 och 150 personer och vi anställer vår personal själva. För större evenemang samarbetar vi med en underleverantör för att bemanna de ordningsvakter vi själva inte kan täcka. Genom att hantera säkerheten internt så ger det oss långsiktighet i trygghetsarbetet och vi kan handplocka och utbilda personer som passar vår unika miljö.

Under pandemin införde ni ett nytt koncept med förköp och uppdelade besökstider som har visat sig vara framgångsrikt och används fortfarande idag. Hur ser du på framtiden när det gäller att utveckla fler liknande koncept för att hantera andra säkerhetsutmaningar? Ser ni något i eran närhet som skulle kunna driva en ny sådan förändring?

Det var en stor fördel att veta exakt hur många besökare vi skulle få under pandemin, vilket gjorde det möjligt för oss att planera verksamheten effektivt. Även om vi inte längre har samma förutsägbarhet, har den tekniska innovationen från den tiden blivit en viktig del av vårt arbete framåt. På säkerhetssidan arbetar vi nu med att träna AI-modeller för våra bevakningskameror, vilket öppnar upp många nya möjligheter. Idag tränar vi en AI-modell som kan mäta besöksflöden, publikmassa och rörelsemönster i parken för att uppskatta antalet besökare och deras rörelser. Detta gör att vi kan planera försäljning och andra spännande saker. Vi har en väldigt utvecklingsbenägen IT-avdelning som också är väldigt fascinerade av dessa typer av frågor, vilket är jättespännande.

Efter den tragiska olyckan med Jetline, har detta påverkat ert sätt att arbeta med riskhantering inom attraktionerna? Skulle du kunna berätta om några förändringar eller nya rutiner som ni har infört för att ytterligare säkerställa att säkerheten och säkerhetsarbetet på tivolit fortsätter att vara av högsta standard?

På Gröna Lund kommer säkerheten alltid i första hand – det har den alltid gjort och kommer alltid att göra. Den tragiska olyckan kommer vi att bära med oss för alltid och den markerar en tydlig skillnad mellan före och efter på många sätt. Säkerhetsfrågor har alltid varit centrala för nöjesparker och på Gröna Lund känner vi ett stort ansvar som kräver full kontroll. Efter olyckan har vi genomlyst hela vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen. Vi har gått igenom alla attraktioner i ljuset av det som skedde och vi har förtydligat och förstärkt våra rutiner för att öka vår närvaro och kontroll av hela tillverkningskedjan vid beställningar. Utöver det har vi även inlett ett långsiktigt arbete i syfte att utveckla och stärka säkerhetsarbetet. Något liknande ska aldrig kunna hända igen.

Gröna Lund är en stor och komplex plats. Hur arbetar ni aktivt med trygghetsskapande åtgärder för att säkerställa att både besökare och personal känner sig säkra?

Vi har alltid trott på synlighet, tillgänglighet och service. När man blir bra bemött, upplever ordning och reda samt ser att personalen har koll på sitt arbete, skapas en trygghetskänsla. Säkerhet och trygghet skapas inte enbart av våra säkerhetsvärdar och ordningsvakter, även om de är avgörande, utan av alla i personalen. Allt från leendet i entrén till att få svar på sina frågor bidrar till besökarnas trygghetskänsla. Vi arbetar också aktivt med tillgänglighetsfrågor där trygghetscentralen som är tillgänglig för våra besökare är en av de saker vi arbetar med.

Vad anser du vara de största säkerhetsriskerna för Gröna Lund idag, och vilka är de största utmaningarna du möter i din roll som säkerhetschef och i säkerhetsarbetet?

Utifrån all statistik, både internt och från den brottsstatistik vi årligen får från polisen, vågar jag säga att Gröna Lund är en av Stockholms mer trygga offentliga miljöer. Med tanke på det stora antalet besökare inträffar väldigt få allvarliga incidenter här. Jag ser de största riskerna i vårt närområde, med hög trafik och besökare på väg till konserter och en utmanande infrastruktur. Inne i parken har vi mycket god översikt och omfattande bevakning.

En stor utmaning i min roll är att hålla jämna steg och reagera på rätt saker i en snabbt föränderlig värld. Omvärldsbevakning är krävande, allt från att ta till sig ny teknik till att anpassa arbetssätt i takt med allt som händer runt oss. Utmaningen ligger i att sortera den massiva mängden information vi möter idag.

Med tanke på det rådande världsläget och ökade säkerhetsutmaningar globalt, hur påverkar dessa faktorer ert arbete på Gröna Lund? Har ni intensifierat ert arbete med kontinuitetsplaner och terrorberedskap?

Vi arbetar kontinuerligt med att anpassa oss till den händelseutveckling som sker och har kontinuitetsplaner för olika områden. Efter händelsen på Drottninggatan 2017 beslutade vi att alltid ha säkerhetskontroller i våra entréer, en viktig förebyggande åtgärd. Det känns skönt att veta att de åtgärder vi tog redan då har visat sig effektiva. När terrornivån höjdes var vi redan förberedda. Vi fokuserar nu på att säkerställa att vi följer våra processer noggrant och lever upp det vi har sagt att vi gör.

Nu när Halloween-säsongen är i gång på Gröna Lund, hur påverkar det ert säkerhetsarbete kontra andra evenemang såsom konserter. Med tanke på den speciella atmosfären med mörker och skräck. Har ni några särskilda rutiner eller åtgärder inför denna period?

Hela idén med Halloween är att skrämmas, vilket påverkar både hur våra besökare beter sig och hur vi behöver möta dem för att skapa trygghet – framförallt för våra medarbetare. En stor skillnad under Halloween är att vi satsar stora resurser på att skapa en god arbetsmiljö för vår personal. De får utbildning, inte bara i att skrämmas, utan också i hur de ska agera om de själva känner sig otrygga eller hamnar i en obehaglig situation. Vi ser till att det snabbt finns stöd eller extra närvaro av ordningsvakter när det behövs. Det handlar om att skrämmas på ett hållbart sätt.

Gröna Lund erbjuder både mat, karuseller och konserter. Hur arbetar ni med det systematiska säkerhetsarbetet för att hantera publikvariationer vid konserter och evenemang? Som en icke-traditionell konsertarena, hur säkerställer ni en god översikt över publiken, särskilt i områden med begränsad sikt?

Innan konsertssommaren gör vi en noggrann analys där vi uppskattar antalet besökare och vi hamnar nästan alltid rätt. Ibland överraskar vissa evenemang oss åt båda hållen men vår säkerhetsnivå är alltid hög nog för att hantera fler besökare än väntat. Vi har ett välbemannat område med säkerhetspersonal utplacerade runt hela konsertområdet och använder övervakningskameror kopplade till vår trygghetscentral för att leda säkerhetsarbetet under konsertkvällar. Så vi har bra uppsikt över områden och har inte så många dolda hörn utan har koll på det mesta.

Behöver du rådgivning kring Ledning och styrning av säkerhetsarbetet?

Läs mer om våra tjänster

Strategisk rådgivning