• en
  • sv
  • Föreläsning om sk ”Rättshaverister” – Deras rättigheter, myndigheters problem

    Vad triggar en rättshaverist?

    Varje år utses myndigheter och företag av tusentals förfrågningar efter information av s k rättshaverister. För den svenska demokratin är offentlighetsprincipen och personuppgiftslagstiftningen viktig. Dessa lagar är lika viktiga för rättshaveristens tillvägagångsätt. 2Secure utbildar i hur ni kan hantera rättshaverister och vilka risker de kan utgöra.

    Föreläsningen är skapad för att kunna göras avdelningsvis i anslutning till en arbetsplatsträff eller planeringsdag.

    När föreläsningen är genomförd har deltagarna ökat sin kunskap om rättshaverister genom att förstå vad som triggar en rättshaverist, vilka risker jag kan utsättas för, hur planerar jag min kommunikation med dessa och hur får jag stopp på detta. Föreläsningen ger även inblick i vad en myndighet skall tänka på.

    Målgrupp

    Denna föreläsning siktar sig till de yrken inom offentlig sektor som genom myndighetsutövning eller offentlighetsprincipens krav möter medborgare. Andra målgrupper kan även vara personal som arbetar med kundrelationer inom handel, telefoni och försäkring.

    Inga förkunskapskrav.

    Innehåll

    Det koncept som 2Secure genomför som föreläsning är en väl beprövad modell. Den ger de rätta kunskaperna kring rättshaverister och deras beteende mot tjänstemän men även det rätta förhållningssättet till tjänstemän som skall möta dessa i sin myndighetsutövning.

    Underlaget är framtaget av 2Secures konsulter med kunskap i den evidensbaserade forskningen och som dagligen möter klienter inom säkerhetsrådgivning. Föreläsningen varvar kunskap från aktuell forskning med praktisk erfarenhet av säkerhetsarbete bland målgrupper som ofta utsätts för rättshaverister.

    Kursen tar 4 timmar.

    Nästa kurstillfälle

    Vid förfrågan

    Kostnad

    20.000 exkl moms per genomförande.

     

    För mer information kontakta: academy@2secure.se

    GDPR

    GDPR

    Den allmänna dataskyddsförordningen, GDPR ersatte förordningen PuL. 2Secure kan agera rådgivare och stötta organisationer i deras interna GDPR-projekt. Vi kan tillhandahålla dokumentation som används i syfte att kartlägga personuppgifter – var dessa sparas, vilken säkerhet som finns kring systemen, vilket ändamål och lagstöd som finns för behandling mm. Vi kommer finnas tillgängliga för utbildning och som rådgivande part. Detta arbete kan bestå av:

    • Material för internt GDPR-projekt
    • Utbildning (både allmän och specifik för olika grupper inom organisationen)
    • Workshop utefter organisationens behov
    • Rådgivande part genom hela projektet
    • Styrande dokument utifrån förordningens krav så som integritetspolicy och allmänna villkor.

    Rondering/Tillsyn

    Vi vill att din bostad ska vara säker, oavsett om du är hemma eller borta. Idag ronderar vi med väktarbil i Stockholmsområdet.

    Rondering/Tillsyn

    Vi vill att din bostad ska vara säker, oavsett om du är hemma eller borta. Idag ronderar vi med väktarbil i Stockholmsområdet.

    Vårt arbete är främst förebyggande men vi agerar självfallet om något skulle inträffa. Vi är väl insatta i hur normalbilden ser ut i ditt område och rapporterar direkt till dig om vi upplever något avvikande. Våra väktare har även stöd av hela vår säkerhetsorganisation för att effektivt kunna hjälpa dig på plats om något skulle inträffa.

    Vår närvaro minskar risken för inbrott och skadegörelse.

    Teknisk säkerhetsskyddskontroll (svepning)

    En teknisk säkerhetsskyddskontroll syftar till att detektera, avbryta eller försvåra en förlust av skyddsvärd information.

    Teknisk säkerhetsskyddskontroll (svepning)

    En teknisk säkerhetsskyddskontroll syftar till att detektera, avbryta eller försvåra en förlust av skyddsvärd information. I detta arbete ingår bland annat att svepa igenom rummet/lokalen med en handburen scanner eller spektrumanalysator, därav den ofta förekommande benämningen svepning. I regel är dock en kontroll betydligt mer omfattande än så.

    Arbetet inleds med en analys av vilka behov som finns i syfte att förbereda och planera en eventuell kommande kontroll. I behovsanalysen tas hänsyn till vilken typ av verksamhet organisationen bedriver, vad det är för typ av lokal, hur lokalen nyttjas, vilka som har access till den och om det förekommit någon form av misstänkt verksamhet.

    Omfattningen av en kontroll varierar beroende på lokalens storlek och utseende. I genomsnitt tar den en arbetsdag. Efter en genomförd kontroll utförs en noggrann bearbetning och analys över eventuella resultat. Därefter avrapporteras de iakttagelser som har gjorts och rekommendationer till åtgärder ges.

    Syftet med analysen och kontrollen är att:

    • Detektera eventuell pågående information/underrättelseinhämtning
    • Agera för att avbryta eventuell pågående verksamhet
    • Förebygga och försvåra framtida försök

    Om kontrollen skulle visa avvikelser så kan vi bistå med att kartlägga ansvarsförhållanden, klarlägga eventuella brott och vara stöd vid en polisanmälan.

    En stor och viktig del av arbetet med att minska risken för informationsförluster är att medvetandegöra den aktuella personalen. I samband med att lokaler säkras är det viktigt att medarbetare i den berörda verksamheten utbildas i dagens tekniska hotbild avseende möjligheten att dolt kunna inhämta skyddsvärd information.

    2Secure kan även hjälpa till med att sätta upp rutiner och införskaffa olika former av utrustning, ex bruslådor, för att höja säkerheten vid möten där känslig information behandlas.

    En stor del av det löpande säkerhetsarbetet är även att försöka skapa kontroll över känsliga lokaler/utrymmen i syfte att försvåra för någon att genomföra en dold inhämtning av skyddsvärd information.

     

    Travel Tracking

    Travel Tracking

    En av de viktigaste beståndsdelarna inom resesäkerhet är en så kallad Travel Tracker som dels ger företaget möjlighet att överblicka var man har sina resenärer och dels ger resenären en ”livlina” i händelse av incidenter. 2Secure tillhandahåller därför en resesäkerhets- och trygghetsapplikation för smartphones som bygger på en världsledande teknisk plattform. Vi kallar den 2Travel.  (länk till film)

    2Travel ger resenärer realtidsvarningar och viktig information om trygghet, säkerhet och hälsorisker samt landspecifika nödnummer beroende på var man befinner sig. Genom ett enkelt tryck på en nödknapp kommer man i direkt kontakt med vår larmcentral som kan stödja och hjälpa vid incidenter. Vid allvarliga incidenter kan vi (efter ert medgivande) även realtidpositionera och stödja resenärer med såväl säkerhetsrådgivning samt medicinsk assistans.

    2Travel appen ingår som en del i det resesäkerhetssystem som 2Secure tillhandahåller för våra företagskunder och deras affärsresenärer och expatriater. Naturligtvis fungerar även 2Travel som en trygghetsapplikation och kommunikationsplattform med oss när man befinner sig i sitt hemland.

    Nyckelfunktioner:

    • Direkta push-meddelanden: i realtid, varningar och information om säkerhet, trygghet och resplaner
    • Världsomspännande detektering av lokala SOS nödnummer med ett klick: alla länder finns listade med polis, ambulans och räddningstjänst
    • GPS-positionering och realtidsföljning. Kartor och GIS kartverktyg: översikt över alla medarbetare
    • Automatiserad SMS-funktion: för direkt kommunikation
    • Världsomspännande nödassistans 24/7 från vår larmcentral med hjälp av en enkel pushknapp
    • Finns i dagsläget för iPhone, Android

    Incidenthantering

    Incidenthantering

    Incidentrespons på global nivå kräver tillgång till ett globalt nätverk av säkerhetsleverantörer och ett liknande nätverk när det gäller medicinsk hjälp.

    Mycket få företag vet faktiskt vilken typ av stöd som omfattas av försäkringen, vilka resurser försäkringsbolaget har tillgång till och vilken typ av tjänster de kan tillhandahålla. Utöver det har de varken inflytande eller kunskap om vilken typ av hjälp deras resenärer får, eftersom assistansbolagen arbetar på uppdrag av försäkringsbolaget, inte för försäkringsklienten.

    För att kunna leva upp till din omsorgsplikt måste du som arbetsgivare kunna utöva påverkan på hur incidenthanteringen skall gå till väga. Detta kan bara uppnås genom att upprätta avtal med assistansbolag direkt istället för genom en försäkringslösning.

    2Secure tillhandahåller både säkerhetsassistans och medicinsk assistans globalt. Våra kunders anställda kan söka hjälp från vår larmcentral 24/7/365. Vi kan erbjuda en helhetslösning, inklusive säkerhets- och medicinsk assistans, travel tracking och monitorering.