• en
  • sv
  • Dags att omdefiniera LinkedIn?

    shutterstock_271569572Som jag skrivit om flera gånger, så handlar frågorna jag får på seminarier slående ofta om internetsökningar och sociala medier. Återigen är det viktigt att definiera vad vi talar om. Mitt inlägg idag handlar om ett exempel på när man använder felaktiga uttryck som gör att hela sammanhanget blir konstigt.

    Vi tar det från början. Stockholms Handelskammare gör årligen via företaget Infotorg en undersökning angående rekryteringsläget i Mälardalen, där ca 1000 personalchefer eller motsvarande svarar på ett antal frågor angående rekryteringsläget hos deras företag eller organisation.

    Och med ungefär med samma resultat som tidigare presenterades årets undersökning i veckan, läs mer om den i Dagens Handel.

    Vad jag menar är att man drar ungefär samma slutsats, med viss variation varje år: Bakgrundskontroller ökar.

    Redan här kan man börja ifrågasätta användandet av order Bakgrundskontroll. Karin Patring, HR-direktör på Infotorgs ägare Bisnode, hänvisar till att man i deras tjänst kan kolla var en person bor och eventuella kreditupplysningar i de fall det är lagligt att göra så. Att kalla Infotorgs tjänster för en bakgrundskontroll värd namnet är enligt min mening ett bevis på att man inte satt sig in i de krav som en professionell rekryteringsprocess ska ställa på en bakgrundskontroll. Det finns en branschförening för företag som jobbar med bakgrundskontroller, BKF. På föreningens hemsida kan man läsa att: ”Bakgrundskontroller används för att vidimera information och uppgifter som kandidaten lämnat samt kontrollera uppgifter som är offentliga.” Det vill säga betydligt mycket mer än att titta upp en adress. Behöver jag säga att Infotorg inte är en medlem?

    Sedan till rubriksättningen i artikeln i Dagens Handel: ”Bakgrundskontroll i sociala medier ökar”. Här hävdar man att Den visar att internetsökningar och att kontrollera kandidater i sociala medier som Facebook och LinkedIn blir en allt viktigare källa till information för dem som anställer personal”

    Jag tror inte alls att det förhåller sig på detta viset. De kunder som jag träffar är mycket försiktiga med att kolla på vad kandidater skriver på exempelvis Facebook. Jag tror att när man svarat på undersökningen så gör HR avdelningar som oss. Dvs. man tittar på kandidaternas profil på Linkedin, alltså CV informationen som kandidaten har lagt upp. Jag är ganska säker på att man inte kollar på vad kandidaten ”gillar” eller ”delar” för inlägg.

    Så jag tycker vi bör sluta kalla LinkedIn för en av raden av alla sociala medier. Jag tycker det är irrelevant att likställa LinkedIn med Facebook eller Twitter. LinkedIn är i min mening en plattform för yrkesrelationer och en utmärkt kanal för CV publicering. Varför ska jag som kandidat skicka CV till höger och vänster när jag har ett utmärkt och genomarbetat CV liggandes online på LinkedIn.