• en
  • sv
  • Utbildad växelpersonal räddar liv

    Att vara utbildad och tränad för att kunna hantera svåra situationer som kan uppstå på jobbet kan rädda liv. För ett tag sedan fick en av våra kunders växelpersonal ta emot ett samtal från en man som stod på en perrong och övervägde att hoppa framför ett tåg. Med samtalsteknik och aktivt lyssnade lyckades växeltelefonisten få fram vad mannen hette, var han befanns sig och varför han mådde dåligt. Telefonisten lyckades också påkalla sina kollegors uppmärksamhet genom utarbetade rutiner. Dessutom lyckades man uppehåll mannen i telefon tills polisen, som en kollega i växel hela tiden stod i kontakt med, kom fram till mannen och kunde ta över.

    Växelpersonalen på det berörda företaget har fått utbildning i samtalsteknik för att kunna hantera samtal som kan innehålla hot mot andra eller hot om suicid.

    Att utbilda och förbereda sin personal att hantera denna form av samtal hjälper inte bara personalen att känna sig trygga i hanteringen av svåra samtal – Den hjälper också den hjälpsökande.