• en
  • sv
  • Fredagseftermiddag med god fika

    till bloggenPå Stadsmissionens café och bageri i Gamla Stan, i Grillska huset, serveras härliga kakor och gott kaffe i fantastiska lokaler, som är väl värt en liten omväg om man nu inte har vägarna förbi.

    Vi har valt att förlägga några av våra öppna seminarier här. I fredags var det tredje gången som vi bjöd in på temat Bakgrundskontroller version 2.0. Nästan 40 åhörare kom och fikade och lyssnade till de erfarenheter som vi dragit efter 8 år i branschen och mer än 5000 genomförda uppdrag.

    Naturligtvis är det svårt i ett kort blogginlägg sammanfatta allt som sades men jag vill kommentera en aha upplevelse som en av åhörarna förmedlade efteråt.

    Hon sade att hon var glad över att just hennes organisation har kommit så långt i arbetet med bakgrundskontroller och säker rekrytering men det var en sak som hon verkligen tog med sig hem: Hur hanterar vi våra inhyrda konsulter?

    Och, ja… här tror jag många organisationer känner igen sig. Vi tar in konsulter som får ta del av mycket hos oss som är värdefullt i form av information men kanske också hanterandet av andra tillgångar.

    Gällande konsulter så tar man in dem för en visstid och det gör att man inte lägger ned så mycket kraft i form av intervjuer, referenser eller tester dvs kanske mer traditionella urvals och utvärderingsverktyg.

    Och varför då kosta på konsulten en bakgrundskontroll?

    Jag tror att många resonerar just på detta sätt. Man kanske förutsätter att leverantören av konsulttjänster har gjort en noggrann rekryteringsprocess, men vad vet vi om det?